Aktualno¶ci
Nastêpna »
Obiekty
Gwiazdy supernowe

supernowa
Pozosta³o¶æ po wybuchu supernowej w gwiazdozbiorze. £abêdzia wykonane przez HST. Jest to z³o¿enie trzech obrazów. Na niebiesko przedstawiony jest tlen, na zielono wodór, a na czerwono siarka.
Gwiazdy supernowe s± to gwiazdy zmienne odznaczaj±ce siê nag³ym wzrostem jasno¶ci do oko³o 107 - 108 razy przewy¿szaj±cej jasno¶æ S³oñca. Nie jest to raczej gwiazda ale proces wybuchu, podczas którego znaczna czê¶æ materii (nawet do jednej trzeciej czê¶ci) zosta³a wyrzuca na zewn±trz co powoduje ¶wiecenie. S± dwie przyczyny wybuchu supernowych.
Pierwsze supernowe typu II, Ib i Ic to zaawansowane ewolucyjnie masywne gwiazdy zwane czerwonymi nadolbrzymami (ich masa jest 10 razy wiêksza od masy S³oñca). W tak du¿ych gwiazdach tworz± siê coraz to ciê¿sze pierwiastki a¿ do ¿elaza i niklu w³±cznie. Gêsto¶æ j±dra ro¶nie. Gdy temperatura wzro¶nie do 10 miliardów stopni nastêpuje gwa³towny rozpad j±der ¿elaza i i niklu na j±dra helu i neutrony. Z³o¿one procesy przemian j±drowych sprawiaj±, ¿e równowaga miêdzy si³ami grawitacyjnymi a ci¶nieniem sk³adników rdzenia ulega zachwianiu i rdzeñ ten ulega grawitacyjnemu zapadniêciu siê. Nastêpuje potê¿na implozja, a opadaj±ce na j±dro wewnêtrzne warstwy gwiazdy ulegaj± odbiciu od sprê¿ystego j±dra. Powstaje fala uderzeniowa wyrzucaj±ca zewnêtrzne warstwy gwiazdy. W czasie wybuchu zachodz± szybkie reakcje syntezy ciê¿kich pierwiastków, które rozpraszaj± siê w przestrzeniach miêdzygwiezdnych, zasilaj±c rozproszon± materiê w ciê¿kie j±dra. Z takich ciê¿kich j±der powsta³ych po wybuchach supernowych jest zbudowana Ziemia i cz³owiek. Jasno¶æ gwiazdy po wybuchu supernowej ro¶nie wówczas dziesi±tki a nawet setki milionów razy, osi±gaj±c blask porównywalny z ca³± galaktyk±, w której siê znajduje. Du¿a czê¶æ gwiazdy (czasem prawie ca³a materia gwiazdy) zostaje wyrzucona w przestrzeñ z prêdko¶ciami od kilku do kilkudziesiêciu tysiêcy km/s. Po wybuchu jasno¶æ supernowej maleje (dwukrotny spadek co kilkadziesi±t dni). Po kilku latach widaæ ju¿ tylko rozszerzaj±c± siê otoczkê, która tworzy w miejscu wybuchu nieregularn± mg³awicê, zwan± pozosta³o¶ci± supernowej.
Supernowa G292.0+1.8
Pozosta³o¶æ po supernowej G292.0+1.8, w g³êbi chmury materii skrywa siê pulsar.
Zapadniête j±dro gwiazdy przekszta³ca siê w gwiazdê neutronow± lub czarn± dziurê.
Wybuch gwiazdy bardzo masywnej o masie kilkudziesiêciu mas S³oñca powoduje najprawdopodobniej wys³anie b³ysku gamma. Taki wybuch jest nazywany wybuchem hipernowej.
Drugim ¼ród³em supernowych (supernowa typu Ia) s± uk³ady podwójne sk³adaj±ce siê z niestabilnego bia³ego kar³a o masie bliskiej masie krytycznej (wynosz±cej 1.44 masy S³oñca) i drugiego sk³adnika np. czerwonego olbrzyma. Gdy w wyniku akrecji (przep³ywu) materii z drugiego sk³adnika masa bia³ego kar³a przekroczy warto¶æ krytyczn± wynosz±s± 1,44 masy S³oñca (jest to granic± Chandrasekhara), to wtedy ci¶nienie gazu nie jest w stanie zrównowa¿yæ grawitacji i gwiazda zaczyna siê gwa³townie kurczyæ, a jego temperatura gwa³townie ro¶nie. Wydzielona w tym procesie energia spowoduje bardzo gwa³towne zainicjowanie reakcji termoj±drowych. P³omieñ szybko przenosi siê na zewn±trz, przekszta³caj±c wêgiel i tlen w nikiel. Energia wyprodukowana w tych reakcjach jest tak du¿a ¿e prowadzi do rozerwania gwiazdy. W przestrzeñ zostaje wyrzucona ca³a materia gwiazdy. Przez nastêpne tygodnie radioaktywny nikiel rozpada siê, pobudzaj±c szcz±tki gwiazdy do ¶wiecenia. Istnieje druga mo¿liwo¶æ wybuchu supernowej Ia w wyniku kolizji dwóch bia³ych kar³ów.
Supernowe typu Ia s³u¿± do precyzyjnego pomiaru odleg³o¶ci. Moc tego wybuchu jest zawsze sta³a. Mierz±c ilo¶æ energii docieraj±cej do nas mo¿na obliczyæ odleg³o¶æ supernowej Ia.
W naszej Galaktyce zaobserwowano dot±d 7 supernowych. Bezpo¶redni w latach 1054, 1572, 1604, a pozosta³e wykryto po pewnym czasie (ostatnia w 1680 roku). Najsilniejszym wybuchem by³a gwiazda w Mg³awicy Krab, odnotowana w wielu kronikach w 1054 roku. Obecnie obserwujemy tam mg³awicê, w ¶rodku której znajduje siê pulsar (gwiazda neutronowa). W ostatnich latach odkrywano ¶rednio oko³o 300 supernowych rocznie, z czego wiêkszo¶æ w galaktykach odleg³ych od nas o miliardy lat ¶wietlnych. Najlepiej jest zbadana supernowa zaobserwowana 1987 w Wielkim Ob³oku Magellana, który jest naszym galaktycznym s±siadem.

Mg³awice (ob³oki) py³owo - gazowe
mg³awica Orze³ w gwiazdozbiorze Wê¿a
Mg³awica Orze³ w gwiazdozbiorze Wê¿a

Gwiazdy rodz± siê wewn±trz ciemnych i zimnych ob³oków gazowo-py³owych zwanych inaczej mg³awicami. Nazywano s± one molekularnymi, gdy¿ sk³adaj± siê g³ównie z cz±steczek wodoru.
Aby powsta³a gwiazda, musi zadzia³aæ jaki¶ impuls z zewn±trz, na przyk³ad pobliski wybuch supernowej, który zapocz±tkuje gwa³towne kurczenie gêstszych obszarów po³o¿onych wewn±trz ob³oku. Gwiezdny noworodek jest otoczony dyskiem gazowo-py³owym, z którego mo¿e, (lecz nie musi) powstaæ uk³ad planetarny. Tak w³a¶nie sta³o siê oko³o 5 mld lat temu, kiedy rodzi³o siê S³oñce.
Zanim z pierwotnego zagêszczenia uformuje siê gwiazda, up³yn± miliony, a mo¿e nawet miliardy lat. Zagêszczon± materiê uwa¿amy za gwiazdê je¶li w jej j±drze zaczn± zachodziæ reakcje termoj±drowe polegaj±ce na ³±czeniu siê wodoru w hel. W chwili rozpoczêcia tych reakcji gwiazda na diagramie Hertzsprunga - Russella znajduje siê na ci±gu g³ównym.
mg³awica gazowa w Orionie
Mg³awica gazowa w Orionie.
Chocia¿ od dawna znamy wiele miejsc mg³awic gazowych to ich dok³adn± strukturê ods³oni³ Kosmiczny teleskop Hubble. Ob³oki, jakimi otaczaj± siê nowo narodzone gwiazdy, oprócz cz±steczek wodoru zawieraj± te¿ znaczn± domieszkê py³u, co sprawia, ¿e s± nieprze¼roczyste dla ¶wiat³a widzialnego, a wiêc ca³kowicie skrywaj± obszary gdzie siê one formuj±. Ujawnienie ich procesów powstawania jest mo¿liwe dziêki obserwacjom prowadzonym w podczerwieni i radiowym zakresie widma. A takie mo¿liwo¶ci posiada kamera zainstalowana w³a¶nie na Teleskopie Kosmicznym Hubble'a, który przesy³a na Ziemiê zdjêcia, które s± pó¼niej analizowane. Barwy na zdjêciach wykonanych w podczerwieni s± umowne. Na przyk³ad promieniowanie d³ugo¶ci fali 1,87 mikrometra zabarwia kliszê na czerwono, od 1,4 do 1,8 mikrona na niebiesko.
Najja¶niejsz± i najbli¿sz± mg³awic± na naszym niebie jest Wielka Mg³awica w Orionie, znana równie¿ jako Messier 42 lub M42. Widoczna jest ona nieuzbrojonym okiem i znajduje siê w gwiazdozbiorze Oriona, na po³udnie od jego Pasa. Jest odleg³a od Ziemi o oko³o 1300 lat ¶wietlnych. Ma ¶rednicê oko³o 30 lat ¶wietlnych. Mg³awica w Orionie jest typowym miejscem gwiezdnych narodzin. Do tej pory w mg³awicy odkryto oko³o 700 gwiazd na ró¿nych etapach procesu formowania. Wiemy o tym na podstawie zdjêæ wykonanych przez Teleskop Hubble'a. Odkryto równie¿ ponad 150 dysków protoplanetarnych wokó³ gwiazd mg³awicy. Uwa¿a siê, ¿e s± to systemy w najwcze¶niejszych fazach procesu formowania siê planet.

Gwiazdy zmienne

Gwiazdy zmienne charakteryzuj± zmieniaj±c± siê z czasem jasno¶ci±. Mo¿na je podzieliæ na trzy rodzaje: gwiazdy zmienne pulsacyjnie, zmienne wybuchowo i zmienne zaæmieniowe. Dwa pierwsze rodzaje zwi±zane s± równie¿ ze zmian± barwy i typu widmowego gwiazdy w wyniku procesów zachodz±cych w jej wnêtrzu lub na jej powierzchni i dlatego nazywamy je fizycznie zmiennymi. W zale¿no¶ci od charakteru krzywej zmian jasno¶ci gwiazdy zmienne dzieli siê na regularne (okresowe), pó³regularne i nieregularne.

Gwiazdy zmienne pulsacyjnie

T Cephei
  Krzywa zmienno¶ci jasno¶ci wykonana w ci±gu piêciu lat gwiazdy T Cephei jednej z ja¶niejszych miryd.
¬ród³em zmienno¶ci tych gwiazd s± okresowe pulsacje zewnêtrznych warstw gwiazdy. W wyniku pulsacji, cyklicznej zmianie ulega promieñ i temperatura fotosfery gwiazdy co w efekcie daje obserwowane zmiany jasno¶ci. Rozró¿nia siê kilka typów gwiazd zmiennych pulsacyjnych a nazwy poszczególnych typów pochodz± od nazw gwiazd ich reprezentuj±cych.
Gwiazdy zmienne typu delta Cephei to pulsuj±ce jasne olbrzymy i nadolbrzymy o okresach pulsacji w przedziale od 1 do oko³o 60 dni. S± to gwiazdy stosunkowo m³ode.
Gwiazdy zmienne typu W Virginis to gwiazdy, dla których amplitudy zmian jasno¶ci i zakres d³ugo¶ci okresów u tych gwiazd niewiele ró¿ni± siê od okre¶lonych dla typu delta Cephei, jednak¿e w odró¿nieniu od nich s± gwiazdami znacznie starszymi.
Gwiazdy zmienne typu RR Lyrae s± olbrzymami. Okresy zmienno¶ci tych gwiazd zawieraj± siê w granicach od 1,5 h do 28 godzin.
Mira Ceti
Zdjêcie gwiazdy Mira Ceti wykonane za pomoc± teleskopu Hubble"a. Jej odleg³o¶æ od Ziemi wynosi oko³o 400 lat ¶wietlnych a okres pulsacji oko³o 330 dni. Rozmiary jej atmosfery s± takie jak orbita Marsa.
Gwiazdy typu delta Scuti to podolbrzymy lub olbrzymy podobne do gwiazd typu RR Lyrae, jednak¿e maj± one znacznie mniejsze amplitudy zmian jasno¶ci. Okresy pulsacji tych gwiazd s± krótkie i zawieraj± siê w granicach od kilku do kilkunastu godzin.
Gwiazdy typu RV Tauri s± ¿ó³tymi i pomarañczowymi nadolbrzymami o du¿ej jasno¶ci absolutnej. Okresy zmienno¶ci tych gwiazd zawieraj± siê w granicach od 30 do 150 dni. Krzywa jasno¶ci posiada g³êbokie minimum g³ówne i p³ytkie minimum wtórne. Zmiany jasno¶ci zmieniaj± siê z cyklu na cykl, zmienia siê tak¿e g³êboko¶æ minimów, a charakter zmienno¶ci gwiazdy mo¿e przybraæ cechy gwiazdy pó³regularnej.
Gwiazdy typu Mira Ceti zwane mirydami s± najliczniejsz± grup± gwiazd zmiennych pulsuj±cych. S± to olbrzymy i nadolbrzymy o niskiej temperaturze fotosfery, st±d ich czerwone zabarwienie. Krzywa zmian jasno¶ci nie jest regularna i zarówno amplituda jak i okres czêsto zmieniaj± siê z cyklu na cykl. Gwiazdy te charakteryzuj± siê d³ugimi okresami zmienno¶ci od 90 do oko³o 1000 dni.
Gwiazdy zmienne pó³regularne to czerwone olbrzymy i nadolbrzymy. Gwiazdy te charakteryzuj± siê s³abo zaznaczonym okresem pulsacji (lub kilkoma nak³adaj±cymi siê s³abymi okresami). W konsekwencji krzywa zmian jasno¶ci ma ma³o regularny kszta³t. Przyczyny zmienno¶ci tych gwiazd nie zosta³y dotychczas w pe³ni wyja¶nione.
Gwiazdy wolnozmienne pulsuj± w sposób nieregularny lub z bardzo s³abo zaznaczonym okresem. Typowymi przedstawicielkami tej grupy s± zmienne CO Cyg i TZ Cas.
Gwiazdy nieregularne to gwiazdy, które zmieniaj± swoj± jasno¶æ bez ¶ladów regularno¶ci. Nale¿± do niej bardzo ró¿ne gwiazdy. W grupie tej znajdujemy klasê gwiazd zmiennych, okre¶lan± jako zmienne typu T Tauri. Obiekty te nie s± w³a¶ciwie jeszcze gwiazdami, gdy¿ znajduj± siê dopiero w stadium grawitacyjnego kurczenia siê, jeszcze przed osi±gniêciem ci±gu g³ównego.
Spiralna galaktyka NGC 4603
Spiralna galaktyka NGC 4603, odleg³a o 108 mln lat ¶wietlnych, najodleglejsza zlokalizowana galaktyka zawieraj±ca gwiazdy zmienne - cefeidy. Zidentyfikowano w niej ponad 36 cefeid. Zdjêcie z kosmicznego teleskopu Hubble'a.

Cefeidy

Gwiazdy typu delta Cephei i typu W Virginis nazywane s± cefeidami od nazwy gwiazdy delta Cephei w gwiazdozbiorze Cefeusza. Delta Cephei jest ¿ó³tym nadolbrzymem i ma okres zmienno¶ci wynosz±cy 5 dni 8 godzin 47 minut i 32 sekundy. Zmiany te mo¿na zauwa¿yæ go³ym okiem. Rozmiary delta Cephei oscyluj± miêdzy 29 i 31 ¶rednicami S³oñca, za¶ temperatura jej zewnêtrznej warstwy miêdzy 5400 K i 6800 K. W maksimum blasku gwiazda ta jest 3300 razy ja¶niejsza od S³oñca. Do klasy cefeid nale¿y równie¿ Gwiazda Polarna. Zmiany jej blasku s± jednak zbyt s³abe, by da³y siê zauwa¿yæ bez specjalistycznej aparatury.
Cefeidy wykazuj± zwi±zek miêdzy jasno¶ci± absolutn± a okresem zmienno¶ci. Im d³u¿szy okres zmian tych gwiazd, tym wiêksza jest ich jasno¶æ absolutna. Zale¿no¶æ ta ma tak ¶cis³y charakter (liczbowo ró¿ny dla obu typów cefeid) i wykorzystywana jest jako najpewniejsza metoda wyznaczania odleg³o¶ci do innych galaktyk pod warunkiem, ¿e znana jest absorpcja ¶wiat³a w przestrzeni pomiêdzy cefeid± a obserwatorem. Mierz±c okres zmian cefeidy obliczamy jej jasno¶æ absolutn±. Porównuj±c t± jasno¶æ z jasno¶ci± wizualn± mo¿na obliczyæ odleg³o¶æ cefeidy od Ziemi.
cefeida
Gdy otoczka cefeidy jest du¿a to jest prawie przezroczysta dla promieniowania wydostaj±cego siê z rdzenia.
W bardzo uproszczonym modelu cefeida sk³ada siê z gêstego i gor±cego rdzenia oraz znacznie rzadszej i ch³odniejszej otoczki. Rdzeñ nie bierze udzia³u w pulsacjach, dziêki czemu jego rozmiary i temperatura nie zmieniaj± siê. Tocz± siê w nim za to reakcje j±drowe, w których czê¶æ energii wi±zania nukleonów zostaje zamieniona na fotony. Tempo produkcji fotonów jest sta³e, co oznacza, ¿e w ka¿dej sekundzie do otoczki wp³ywa taka sama ich liczba. Otoczka jest ca³y czas ogrzewana rozdyma siê zwiêkszaj±c swoje rozmiary. Nastêpuje stopniowy spadek temperatury. Stygniêcie gazu ma dodatkow± przyczynê: jego energia cieplna jest czê¶ciowo
cefeida
W fazie maksymalnego skurczenia otoczka poch³ania promieniowanie wydostaj±ce siê z rdzenia.
zamieniana na fotony i wysy³ana w przestrzeñ kosmiczn±. Sch³odzony gaz staje siê prawie przezroczysty i fotony, które opu¶ci³y rdzeñ, p³yn± przezeñ prawie bez przeszkód. Jasno¶æ cefeidy jest wtedy maksymalna. Osi±gn±wszy maksymalne rozmiary otoczka zaczyna siê kurczyæ. Gêstniej±cy i rozgrzewaj±cy siê gaz staje siê coraz mniej przezroczysty, a¿ w pewnym momencie wy³apuje wiêkszo¶æ fotonów, które w³a¶nie wtedy opuszczaj± rdzeñ. W tej w³a¶nie chwili otoczka ma minimalne rozmiary i maksymaln± temperaturê. Jasno¶æ cefeidy jest wtedy minimalna. W pewnym momencie ci¶nienie jest bardzo du¿e i zaczyna siê rozszerzaæ. Poniewa¿ poch³ania fotony to rozszerzanie jest bardziej energiczne. Znów temperatura maleje i ¶wiat³o mo¿e opuszczaæ otoczkê gwiazdy. Cykl siê powtarza.
Prawdziwa anatomia i prawdziwe pulsacje cefeidy s± oczywi¶cie znacznie bardziej skomplikowane. Otoczka sk³ada siê z wielu warstw, które nie zachowuj± siê one jednakowo, jedne siê rozszerzaj±, a inne kurcz±. Je¶li s± one zbyt cienkie lub le¿± na nieodpowiedniej g³êboko¶ci pod powierzchni± gwiazdy to do pulsacji nie dojdzie lub jest ona nieregularna.

Gwiazdy zmienne wybuchowe

Gwiazdy tego typu charakteryzuj± siê tym, ¿e ich jasno¶æ bardzo szybko wzrasta, a potem wolno opada. Nastêpuje to na skutek wydzielenia ogromnych ilo¶ci energii co prowadzi do wybuchu gwiazdy. Wybuchowi towarzyszy szybkie zwiêkszanie siê jasno¶ci gwiazdy z jednoczesnym wyrzuceniem w przestrzeñ czê¶ci materii z otoczki gwiazdy. Zmiana jasno¶ci mo¿e byæ jednorazowa lub powtarzaj±ca siê. W zale¿no¶ci od rodzaju wybuchu mo¿emy wyró¿niæ kilka grup gwiazd zmiennych wybuchowych:
Gwiazdy supernowe
Gwiazdy nowe
Gwiazdy nowe kar³owate zachowuj± siê bardzo podobne do zachowania gwiazd nowych ale skala zjawisk jest mniejsza. Nastêpuj± wybuchy spowodowane niestabilno¶ciami w dyskach materii otaczaj±cych bia³ego kar³a. Gwa³towne poja¶nienia czyli wybuchy pojawiaj± siê co jaki¶ czas (od 10 dni do 1000 dni) Najja¶niejsz± przedstawicielk± zmiennych kataklizmicznych jest SS Cygni.
Gwiazdy symbiotyczne to uk³ady podwójne sk³adaj±ce siê z ch³odnego olbrzyma oraz bia³ego kar³a lub gor±cej gwiazdy ci±gu g³ównego. Zmiany jasno¶ci tego uk³adu spowodowane s± przep³ywem materii z ch³odnego olbrzyma na jego towarzysza, a procesy odpowiedzialne za zachowanie gwiazdy nieco przypominaj± procesy zachodz±ce w przypadku wybuchów gwiazd nowych, z t± jednak ró¿nic±, ¿e amplituda zmian jasno¶ci gwiazdy symbiotycznej jest ma³a. Najja¶niejszym przedstawicielem jest zmienna CH Cygni.
Gwiazdy typu UV Ceti to czerwone kar³y, które co pewien czas nagle zwiêkszaj± swoj± jasno¶æ na kilka minut, po czym równie szybko wracaj± do stanu poprzedniego. Prawdopodobnie odpowiedzialne za takie zachowanie tych gwiazd s± lokalne gwa³towne wyp³ywy materii na ich powierzchniê. Gwiazd± rozb³yskow± jest najbli¿sza gwiazda Proxima Centauri.
Gwiazdy nowopodobne typu gamma Cassiopeae nieregularne zmieniaj± swoj± jasno¶æ, co jest spowodowane szybk± rotacj± gwiazdy i zwi±zany z tym wyp³yw materii z jej obszarów równikowych. Do tej klasy nale¿y jedna z jasnych gwiazd w Plejadach - Plejone.
Gwiazdy typu R Coronae Borealis s± to nadolbrzymy prawdopodobnie znajduj±ce siê w koñcowych stadiach ewolucji. Ich jasno¶æ przez pewien czas pozostaje niemal sta³a, po czym co pewien czas obserwuje siê znaczne os³abienie jasno¶ci, trwaj±ce od kilku tygodni do ponad roku. Przyczyn± tych os³abieñ prawdopodobnie jest wyrzucanie przez gwiazdê ob³oków materii bogatej w zwi±zki wêgla. Ob³oki te, wyrzucane z gwiazdy trafiaj±c do obszarów o ni¿szej temperaturze krystalizuj± siê i tworz± kryszta³y grafitu, które wygaszaj± ¶wiat³o gwiazdy. Po rozproszeniu siê ob³oków gwiazda powraca do normalnej jasno¶ci. Najja¶niejszymi przedstawicielami s± R Coronae Borealis oraz RY Sagittarii.

Gwiazdy zmienne zaæmieniowe

Algol
Zdjêcie komety Hale - Boppa i Algola wykonane przez Janusza Wilanda 17 kwietnia 1997 roku.
Gwiazda zmienna zaæmieniowa to uk³ad podwójny gwiazd, którego p³aszczyzna orbity jest nachylona do kierunku obserwacji pod tak ma³ym k±tem, ¿e ka¿dy ze sk³adników jest ca³kowicie lub czê¶ciowo zas³aniany przez drugi sk³adnik podczas ka¿dego okresu orbitalnego. Wzajemne zas³anianie sk³adników (zaæmienie) powoduje okresowe spadki jasno¶ci ca³ego uk³adu zwane minimami. Zaæmienie, podczas którego sk³adnik o mniejszej jasno¶ci powierzchniowej zakrywa sk³adnik o wiêkszej jasno¶ci powierzchniowej nazywamy zaæmieniem g³ównym, a odpowiadaj±ce mu minimum jasno¶ci nazywamy minimum g³ównym. Zaæmienie wtórne ma miejsce wtedy gdy sk³adnik o wiêkszej jasno¶ci powierzchniowej zas³ania sk³adnik o mniejszej jasno¶ci powierzchniowej. Odpowiadaj±ce mu minimum jasno¶ci nazywa siê minimum wtórnym, które jest p³ytsze od minimum g³ównego. Ró¿nica fazy miêdzy minimum g³ównym i wtórnym zale¿y od ekscentryczno¶ci orbity. Dla orbity ko³owej minimum wtórne wystêpuje dok³adnie w po³owie okresu orbitalnego.
Algol
Uk³ad Algola ogl±dany od strony ja¶niejszej gwiazdy
Gwiazdy typu Algola to do¶æ lu¼ne uk³ady podwójne i dlatego obserwowane jest wyra¼ne minimum g³ówne i p³ytsze wtórne. Poza minimami jasno¶æ uk³adu praktycznie pozostaje sta³a. Okresy zaæmieniowych typu Algola zawieraj± siê w bardzo szerokich granicach, od oko³o 1 doby do kilku tysiêcy dni, chocia¿ ogromna wiêkszo¶æ ma okresy od kilku do kilkunastu dni. S± to najczê¶ciej spotykane uk³ady zaæmieniowe.
Uk³ad Algola le¿y w odleg³o¶ci 93 lat ¶wietlnych i w maksimum blasku ¶wieci z moc± oko³o 200 razy wiêksz± od s³onecznej. Jego g³ówny (ja¶niejszy) sk³adnik ma masê 3,9 mas S³oñca i promieñ 2,9 razy wiêkszy 0od S³oñca i temperaturê 12 000K. Sk³adnik wtórny (ciemniejszy) jest znacznie mniej masywny (0,8 mas S³oñca) i ch³odniejszy (4000K), ale za to wiêkszy (3,5 promienia S³oñca). Odleg³o¶æ miêdzy nimi wynosi 15 promieni s³onecznych. Pocz±tkowe masy sk³adników by³y inne ni¿ obecne. Sk³adnik wtórny, pierwotnie bardziej masywny rozd±³ siê szybciej, a gdy jego powierzchniowe warstwy znalaz³y
Algol
Komputerowa symulacja przep³ywu materii miêdzy sk³adnikami uk³adu Algola
siê dostatecznie blisko drugiej gwiazdy, rozpocz±³ siê przep³yw materii, który trawa do dzisiaj. Okres zmian jasno¶ci Algola wynosi 2 dni 20 godzin 48 minut i 56 sekund.
Obecnie wiadomo, ¿e Algol jest gwiazd± co najmniej potrójn±. Trzeci sk³adnik ma masê 1,4 razy wiêksz± od masy S³oñca i znajduje siê w du¿ej odleg³o¶ci od ciasnego uk³adu podwójnego.
Gwiazdy typu beta Lyrae sk³adaj± siê z dwóch blisko siebie kr±¿±cych gwiazd o kszta³cie elipsoidalnym co jest wynikiem dzia³ania na gwiazdy si³ grawitacyjnych. Z powodu tego odkszta³cenia , a tak¿e nierównomiernej jasno¶ci powierzchniowej , jasno¶æ uk³adu zmienia siê w sposób ci±g³y tak¿e poza minimami. Okres zmian wynosi kilka dni.
Gwiazdy typu W Ursae Majoris maj± podobn± krzyw± zmian jasno¶ci co gwiazdy b Lyrae ale okresy obiegu tych gwiazd s± bardzo krótkie i wynosz± kilka lub kilkana¶cie godzin. Tak krótkie okresy ¶wiadcz± o tym i¿ s± to uk³ady jeszcze cia¶niejsze ni¿ uk³ady typu beta Lyrae i oba sk³adniki maj± podobne parametry fizyczne.
Nastêpna »